درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 393
بازدید کل : 103691
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
نظریه‌ پردازان ناسا پس از کشف یک احتمال نظری برای سفرهای فضایی تاب‌دار، از طرحهایی برای سفرهای سریع‌تر از نور در آینده خبر داده‌اند.
به گزارش علم پرس به نقل از ایسنا؛ با وجود تمایل انسان برای بررسی ستارگان، محدودیت‌هایی به دلیل سفر در سرعت کمتر از نور وجود داشته و حتی با دستیابی به این سرعت نیز باید سالیان دراز برای چنین سفرهایی منتظر ماند.
اگرچه هیچ چیز نمی‌تواند سرعت نور را بشکند، دانشمندان همیشه سفرهای فضایی با استفاده از قابلیت رانش تاب‌دار آلکابیر را در نظر داشته‌اند که در آن فضانوردان می‌توانند فضا و زمان را بر خود خم کرده و از میان راه‌های گریز در فضا حرکت کنند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

به دنبال کشف پنجمین قمر منظومه پلوتو، این سیاره کوتوله یک بار دیگر در دهه اخیر خبرساز شد. نخستین بار شش سال پیش بود که اخراج این سیاره از فهرست سیارات منظومه شمسی، آن را در صدر عناوین خبری قرار داد.

به دنبال کشف پنجمین قمر منظومه پلوتو، این سیاره کوتوله یک بار دیگر در دهه اخیر خبرساز شد. نخستین بار شش سال پیش بود که اخراج این سیاره از فهرست سیارات منظومه شمسی، آن را در صدر عناوین خبری قرار داد.

پوریا ناظمی

«منظومه شمسی ما از 9 سیاره تشکیل شده است». این بخشی از کتاب‌های درسی و متن‌های معتبر در باره منظومه شمسی تا پیش از سال 2006 / 1385 بود. شاید همان موقع نیز بسیاری باور داشتند که این جمله روزی تغییر می‌کند و دانشمندان خواهند توانست سیارات بیشتری را در منظومه شمسی پیدا کنند. اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد به جای آن‌که در متن‌های آینده تعداد سیارات منظومه شمسی افزایش پیدا کند با کاهش این تعداد مواجه شوند. در تب و تاب روزهایی که دانشمندان خبر از کشف دهمین سیاره منظومه شمسی که بعدها اِریس نام گرفت بودند، انجمن جهانی نجوم IAU بر اساس بررسی‌های طولانی‌مدت و با توافق اعضا، نه تنها این سیاره جدید را به عضویت خانواده منظومه شمسی نپذیرفت که پلوتو را نیز از خانواده اخراج کرد؛ تصمیمی که اگر چه اعتراض‌های بسیاری را در پی داشت، اما از پشتوانه منطقی قابل قبولی برخوردار بود. بدین ترتیب. اکنون منظومه شمسی ما 8 سیاره و تعداد زیادی سیاره کوتوله یا پلوتومانند دارد. این موضوع اگرچه نقطه عطفی در داستان پر فراز و نشیب پلوتو بود، اما همه داستان نیست؛ چراکه این سیاره حتی از پیش از کشفش، توجه های زیادی را به خود اختصاص داده بود.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شب نشینی پلوتو و ماه در شامگاه 28 بهمن ماهشامگاه جمعه 28 بهمن سیارک پلوتو به نزدیکترین فاصله خود با ماه می رسد.

پلوتو دومین سیاره کوتوله منظومه شمسی است که از هنگام کشف در سال 1930 تا 2006 نهمین سیاره سامانه خورشیدی بود. اما اکنون بنا بر تعریف نوین اتحادیه بین المللی اخترشناسی یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نمونه نخست از رده جدید اجرام فرا نپتونی به شمار می رود.

این سیارک در ساعت 20:29 دقیقه جمعه 28 بهمن به نزدیکترین فاصله خود با ماه می رسد.

در این پدیده زاویه جدایی ماه با سیارک پلوتو 2.8 درجه است و این سیارک در شمال ماه قرار دارد.

در روز 28 بهمن ماه فاز (درخشندگی) سیارک پلوتو 14.17 است از این رو برای رصد این جرم آسمانی نیاز به تلسکوپ 12 اینچ و بالاتر است.



دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ماه های پلوتو

نمایی از سیاره پلوتو به همراه 3 قمرش را در این عکس مشاهده می‌کنید.

پلوتو سیاره‌ای کوچک و پوشیده از یخ که زمانی در زمره سیاره‌های حقیقی منظومه شمسی به‌شمار می‌آمد، اکنون به عنوان یکی از بیش از 40 سیاره کوتوله منظومه ما شناخته می‌شود.

در این تصویر پلوتو به همراه سه قمرش کارن (Charon)، نیکس (Nix) و هیدرا (Hydra) دیده می‌شود.




دو شنبه 1 اسفند 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

پلوتو یک سیاره کوتوله است و در فاصله بسیار دوری از خورشید قرار دارد. این سیاره بخشی از مدار خود را که کمربند کوییپر (Kuiper) نام دارد، در اختیار مجموعه ای از اجرام یخی شبیه به خود گذاشته است. از زمان کشف این سیاره در سال ۱۹۳۰، مردم به شدت دوست دارند که آنرا سیاره نهم منظومه شمسی بنامند. با اینحال به دلیل ابعاد کوچک و مدار عجیبش، بسیاری از دانشمندان، همگروهی پلوتو با سیاراتی مانند زمین و مشتری را زیر سوال بردند. در سال ۲۰۰۶، این مناظره، انجمن ستاره شناسی بین المللی (مرجع نامگذاری اجرام آسمانی) را بر آن داشت که رسما پلوتو را در گروه سیارات کوتوله معرفی کنند. این سیاره از زمین بدون تلسکوپ دیده نمی شود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نپتون یکی از دو سیاره ایست که از زمین بدون تلسکوپ دیده نمی شوند. سیاره دیگر پلوتو است. فاصله نپتون از خورشید ۳۰ برابر فاصله زمین از خورشید می باشد. گرچه پلوتو در مداری دورتر از مدار نپتون به دور خورشید در گردش است اما در هر ۲۴۸ سال یکبار، پلوتو به مدت بیست سال وارد مدار نپتون می شود و در این دوران فاصله اش از خورشید ،نسبت به فاصله نپتون از خورشید، کمتر می گردد. آخرین باری که پلوتو از مدار نپتون گذشت از ۲۳ ژانویه ۱۹۷۹ تا ۱۱ فوریه ۱۹۹۹ بود.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1398برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 صفحه بعد